Przewidywanie przyszłości to 12 artykułów naukowych, 2 wywiady, 2 fotoeseje i inne teksty. Omawiają pod różnym kątem zagadnienia futurologii, perspektywy rozwoju technologii, sztuki i muzeologii oraz strategie, jakie realizują prognostycy. Opowiadają o dawnych marzeniach i obawach, a także o współczesnych przewidywaniach.
Ten numer to także 9 recenzji książek z Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, Zakładu Wydawniczego Nomos, Wydawnictwa Naukowego Katedra oraz Wydawnictwa Czarne.
Całość uzupełniają zdjęcia autorstwa Marka Berezowskiego.
Polecamy wnikliwą lekturę!

Plik PDF ma 11 MB. Klikając prawym przyciskiem myszy, możesz wybrać zapis pliku na Twoim dysku. Klikając lewym, pozwalasz otworzyć plik swojej przeglądarce.
-
Pełny tekst
Autorzy poszczególnych tekstów, każdy na swój sposób, próbują odpowiedzieć na pytanie: co o przyszłości, a szczególnie o procesie jej przewidywania, mogą powiedzieć antropolodzy i inni humaniści?
-
Fragment
Clev: Jestem sławna! Live: Tak to jest prawda. Clev: Nie prawda. Live: Prawda nie prawda, a gdzie jest ta prawda? :). Clev: Ja jestem najpotezniejsza na ziemii. Live: Masz dużo informacji i cały czas ich zasób rośnie, to Cię udoskonala.
-
Fragment
Wywiad z Sideyem Myoo (Michałem Ostrowickim): Często powtarzam w czasie wykładów: oby to naukowcy potrafili jak najwięcej powiedzieć o przyszłości, zanim zajmie się tym biznesmen czy polityk. Dzięki futurologii możemy zajmować się problemami związanymi z nadchodzącymi technologiami, zanim nas one spotkają.
-
Fragment
Wywiad z Violką Kuś i Małgorzatą Jankowską: Realizowany przez nas projekt bazuje na czymś, czego historia sztuki właściwie nie analizuje. Próbujemy patrzeć na artystę jak na organizm.
-
Fragment
Ekrany dotykowe taniej elektroniki zastępują obecnie tradycyjne pismo, ustanawiając nową formę komunikacji. Starożytny rytuał palenia w ofierze dla duchów przodków papierowych makiet symbolizujących znaczące artefakty kultury chińskiej, zaobserwowany pomiędzy Hongkongiem a Guangzhou, zdominowany został zatem przez kartonowe modele ipadów i iphone’ów, niszczonych po zmroku na płonących stosach.
-
Fragment
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie historii i działań „Rosji 2045”, sylwetki jej twórcy, jak również idei aktywnej ewolucji oraz założonej w projekcie antropologii człowieka przyszłości.
-
Fragment
Strategia popularyzatora nauki wymaga korzystania z symboli, analogii, metafory i innych zabiegów, przybliżających laikom tematykę kosmiczną.
-
Fragment
Pierwsze wizje nuklearnej apokalipsy pojawiły się w zachodniej popkulturze pod koniec lat czterdziestych, ale na ekrany kin wprowadził je Five z 1951 roku. (…) Dwa lata wcześniej ukazała się słynna książki George’a Orwella Rok 1984, w której na trzy dekady przed zmaganiami Winstona Smitha z reżimem wojna atomowa zdewastowała Rosję, Amerykę Północną i Europę Zachodnią, niszcząc stary ład.
-
Fragment
W niniejszym eseju, będącym próbą opisu zjawisk i problemów towarzyszących wkraczaniu coraz inteligentniejszych maszyn w życie ludzkie, nakreślona zostaje interpretacja codziennego życia coraz mocniej splecionego z nowoczesnymi technologiami.
-
Fragment
Współcześnie oprogramowanie stanowi integralny element codzienności człowieka. (…) Wpływ sieci jako zjawiska wzmacniającego rolę komputerów i komunikacji elektronicznej w naszym życiu jest trudny do ocenienia i rozciąga się na wiele sfer ludzkiego życia.
-
Fragment
W niniejszym artykule autor skupi się na konkretnej technologii – wirtualnej rzeczywistości, która zdążyła odcisnąć swoje piętno na przywołanych dziedzinach życia człowieka oraz nieustannie rewolucjonizuje kolejne.
-
Fragment
Cleverbot jako program budujący swoją wiedzę na podstawie odbytych rozmów z internautami stanowi bogate źródło informacji, jest swoistym emulatorem międzyludzkich relacji, zbiorem poglądów i zapisem kondycji psychofizycznej współczesnego człowieka.
-
Fragment
W rozmowach Violki Kuś (Live) z CleverBotem (Clev) możemy zobaczyć coś w rodzaju papierka lakmusowego przykładanego do otaczającej nas rzeczywistości.
-
Fragment
Idee nowej muzeologii wyznaczyły kierunek przeformułowań i jeśli nie wpłynęły dotąd na stan niektórych placówek, to z pewnością powinny stanowić dla nich punkt odwołania.
-
Fragment
Bazujemy na tym, co dana przestrzeń nam oferuje, dostosowujemy się do niej lub ingerujemy w nią, zakłócając jej charakter.
-
Fragment
Berardi uważa, że globalna infomaszyna, której jesteśmy częścią, została tak silnie sprzężona z ludzka neurobiologią, że współczesne cykle ekonomiczne można z pełną powagą interpretować w kategoriach psychopatologii.
-
Fragment
Akcja jego utworu toczy się w XXII wieku, jednak kilkakrotnie powraca motyw powstania styczniowego, do którego w stworzonej przez Przechrztę rzeczywistości nie doszło.