Wanda Kossecka. Poezja zaklęta w polskie kilimy

02 mrz. 2020
Fragment

Historia obdarza niektórych swych bohaterów wielką atencją, podczas gdy inni pozostają w cieniu. Czas, aby wyłonić z niego jedną postać. Światła na... Wandę Kossecką!Wanda Kossecka czerpie inspiracje ze staropolskich kobierców i kilimów ludowych (jej punktem wyjścia był kilim ukraiński), w charakterystyczny sposób dobiera kolory. Jej prace „odznaczały się subtelną kolorystyką i prostą, lecz harmonijną, opartą na motywach roślinnych kompozycją”. Józef Grabowski porównuje impresjonistyczne łączenie kolorowych nitek Wandy Kosseckiej do malarstwa Olgi Boznańskiej. Grabowski widzi w kompozycji i wzorze Kosseckiej wyraźnie polski styl. Jej projekty odbiegają od modnych wówczas geometrycznych wzorów o kontrastowych barwach. Z czasem kilimy nabierają cech podhalańskich, przedstawiając górską roślinność i posiadając góralskie nazwy (np. „Harnaś”). Działalność Kosseckiej otrzymuje entuzjastyczne recenzje.

Abstract

Wanda Kossecka. Poetry enchanted in Polish rugs

Wanda Kossecka, who devoted herself to the art of weaving, raised kilim to the level of art. In the 1920s, she inaugurated the very first weaving workshops in the region of Podhale. In 1925, her kilims got an award at the International Exhibition of Modern Decorative and Industrial Arts in Paris. In  her  works, she combined the Highland traditions of weaving and own innovative ideas.