Fotografia – dziecko i kronikarz nowoczesności
Zwrócenie uwagi na zupełnie nową jakość środowiska życia mieszkańca metropolii, odnotowanie nieciągłości doświadczenia i natłoku wrażeń, jakiemu był poddany, dokonało się dosyć wcześnie; intuicje na ten temat pojawiły się np. u Baudelaire’a (mistrzowsko tropił je Walter Benjamin), w podobnym duchu pisali cytowany wyżej Simmel i całe rzesze społecznych krytyków przełomu XIX i XX wieku. Wkrótce po podjęciu tematu zmysłowej nadobfitości i sensorycznego przeciążenia, generowanych przez ruch, prędkość, tłok, hałas, bodźce wizualne, dostrzeżono związek tych fenomenów ze wzrastającą sensacyjnością zarówno popularnych rozrywek, jak i komunikatów medialnych. Takie powiązanie zdaje się oczywiste dla ówczesnych obserwatorów życia społecznego.
Zagadnienie to zostało później podjęte przez Siegfrieda Kracauera czy Waltera Benjamina. Ten ostatni posunął się jednak o krok dalej, widząc w ludzkim sensorium ogniwo łączące agresywną wrażeniowość nowoczesnego życia i sensacyjność nowoczesnej kultury popularnej. Na skutek pojawienia się nowego rodzaju bodźców zmianie ulec miał sam aparat percepcyjny człowieka. Zanurzenie jednostki w nowym środowisku, wypełnionym silnymi bodźcami, gwałtownymi zmianami i wszechobecnym zagrożeniem, spowodowało pojawienie się nowej jakości odbioru otoczenia, nowego „trybu percepcji”. Ten szlak rozumowania, zakładający zmiany percepcji w wymiarze diachronicznym, wynikające z przekształceń środowiska, Ben Singer nazywa tezą o „historii percepcji”. Taką zmienność można by rozumieć różnorako – począwszy od zmian o charakterze neurologicznym, poprzez aktywizację określonych kompetencji poznawczych, po najprostszą zmianę heurystyk postępowania i adaptację psychicznych nawyków do środowiska.
Nawet akceptacja takiej tezy i przyjęcie, że mamy do czynienia z „przemianami aparatury psychicznej”, jakkolwiek rozumianymi, nie pozwalają jeszcze na stwierdzenie odpowiedniości między właściwościami środowiska i cechami wytworów kulturowych, choć istnienie związków między produkcją symboliczną a warunkami społeczno-kulturowymi, w których ona powstaje, nie jest raczej problematyzowane. Niewątpliwie sensacyjność w prasie, nowe rodzaje stymulujących rozrywek, kino czy wreszcie fotografia pojawiły się w podobnym okresie, odpowiadającym erupcji nowoczesnych przemian i ukształtowaniu nowego środowiska sensorycznego. Można się do nich odnieść jako noszących znamiona nowoczesności, jako będących jej nieodłączną częścią (zarówno odzwierciedlającą, jak i wytwarzającą określone fenomeny, choćby sensacyjną ekscytację). Niekoniecznie jednak pozostają one z nowoczesnością w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym.
Abstract
Photography – Child and Chronicler of Modernity
Growth of industry, transport and mass media in the 19th century led to a new type of perception, with which the new invention – photography – corresponded well. The medium became a perfect instrument for registering fast changes of the modern world. Photographers immortalized quickly expanding city spaces. When in 1888 a small, cheap and simple Kodak Box was put on the market, photography became accesible to wide masses. At the end of the century the press started to print photos accompanying news. This led to rise of tabloids. Photography is an inseparable part and epiphenomenon of modernity.