Rola i funkcjonowanie analizatorni. Żmudna praca internetowego redaktora

02 mrz. 2020
Fragment

Dla osób obeznanych z funkcjonowaniem fandomu i jego mechanizmami istnieje jedna podstawowa wspólna ambicja: być tą autorką, którą w fandomie czytają wszyscy – i jedna obawa: trafić na analizatornię. Analizatornię uznać bowiem można za drugą stronę fandomowej popularności, swoistą drogę do niesławy. To, czy analizatornie wpisują się w model internetowego hejtu (a z całą pewnością tak bywają odbierane przez autorki analizowanych tekstów), podlega dyskusjom. Znamienny jest jednak fenomen popularności analizatorni w polskojęzycznym Internecie i to niekoniecznie w samym środowisku fanfiction. Chociaż same analizatornie wyrastają (także na gruncie polskim) z kultury fanowskiej, jej znajomość czy też zaangażowanie w taką twórczość, nie jest konieczne, aby czerpać przyjemność z lektury analiz. Biorąc pod uwagę, iż współczesne analizatornie korzystają z tekstów pochodzących z bardzo różnorodnych fandomów (od Harry’ego Pottera przez różne tytuły japońskiego komiksu i animacji po gry komputerowe), znajomość fanowskiego kontekstu każdego z nich przez stałych czytelników jest niezbyt prawdopodobna. A mimo to analizatornie mają stałych czytelników, powracających regularnie po kolejne analizy.

Abstract

The purpose and function of sporking. Tedious work of web editor

The article discusses the issue of fan “sporking” as a phenomenon existing on the border of fanfiction, review and online hating. It focuses on the institutional dimension of Polish sporking websites and their input into the online circulation of Polish language fanfiction, exploring, in particular, the entertainment qualities of fan sporking, whose sources can be traced to a controlled use of elements of online hating. The reflections on the popularity of Polish sporking websites are then applied to online reception of criticism, as well as functioning of criticism within popular culture, where it has been transformed into another form of entertainment.