Podróż w stronę tożsamości

Wielokulturowość a dojrzewanie bohatera filmu „Dzienniki motocyklowe”

06 maj 2012
fot. Przemek Szubafot. Przemek Szuba
Fragment

Spotkanie z innością, objawiającą się w wielokulturowości, to najważniejsze doświadczenie podróży „Che” Guevary i jego przyjaciela. To właśnie obcy zadają mu najistotniejsze pytania, które uświadamiają mu najważniejsze odkrycia podróży: Chichina, pełna niezrozumienia, pyta: „Czego chcesz, Ernesto?”; kobieta uciekająca wraz z mężem przed represjami za przekonania, wędrująca w poszukiwaniu pracy: „Nie szukacie pracy? To po co podróżujecie?”; Silvia chora na trąd: „Czy dlatego zostałeś lekarzem, bo jesteś chory?”, czy wreszcie Alberto, najbliższy przyjaciel: „Co chcesz robić?”.

Spotkanie ze światem dotąd nieznanym, choć być może w jakiś stopniu przeczuwanym, wymusza  uporządkowanie mikro- i makrokosmosu poprzez zastosowanie kategorii: swój i obcy. I w tym przypadku Ernesto zadziwia swoim postępowaniem, przechodząc na stronę najbardziej pokrzywdzonych, zapomnianych, odrzuconych:

(...) wiedziałem, że w dniu, gdy władający światem duch rozdzieli ludzkość na dwie połowy, ja stanę po stronie ludu, i wiem, bo widzę to odciśnięte w tkance nocy, że ja eklektyczny tropiciel doktryn i psychoanalityk dogmatów, wyjąc jak opętany, przeskoczę barykady czy okopy, unurzam broń we krwi i, oszalały z furii, będę podrzynał gardła wrogom. A potem, jakby w nagłym znużeniu po niedawnym porywie, złożę siebie w ofierze tej prawdziwej rewolucji (...).

Abstract

A Journey Toward Identity. The Relationship Between Multiculturalism and the Protagonist’s Evolution in the Film The Motorcycle Diaries

The paper is an anthropologically-oriented analysis of the film The Motorcycle Diaries (2004) directed by Walter Salles, whose protagonist is the famous Ernesto Che Guevara. The author focuses on the development of the main character throughout the journey he had taken across South America. Adopted prospect of interpretation focuses on the intricacies of the identity-building process, the role of contact with others and the function of self-narration in the mental maturation of the young Guevara. In addition, the analysis is also concerned with the rite of passage as a way of overcoming the crisis of identity, as seen on the example of the main protagonist.